Home Ads

السبت، 25 يوليو 2020

الحلقه الاولي من رهان المغرور بقلم فيروز محمد


الحلقه الاولي 

تعريف الشخصيات
بتول: فتاه لديها24 عاما متخرجة من هندسة ديكور جميلة للغاية عينها عسلية احيانا تكون خضراء بشرتها بيضاء شعرها بني طويل يصل اسفل ظهرها لكن يزينه حجابها و يظهر علي وجهها البرائة تكره التكبر و الغرور بتول من الطبقة المتوسطة
ندي:صديقة بتول المقربة فهم جيران و اصدقاء منذ الاعدادية هي فتاه جميلة يزينها حجابها مثل بتول في التصرفات و هي من نفس طبقة بتول
اسر: شاب لديه 26 عاما طويل بجسد رياضي يكسوه عضلات و عريض المنكبين و يتميز بالوسامة الشديدة فهو قمحاوي البشرة بعينين زرقاء اللون و بشعر اسود غزير و طويل الي حد ما لديه ذقن خفيفة تزيده وسامة لكنه مغرور و متكبر لكنه لا يتعامل بغرور مع صديقه احمد يعشق الفتيات و يلعب بهم و هو من طبقة غنية جدا
احمد: صديق اسر المقرب شاب وسيم من نفس طبقة اسر لكنه لا يعمل مع في شركات والده بل يعمل مع اسر يتطبع بنفس شخصية اسر لكنه ليس مغرور
هدير:اخت اسر فتاه جميلة و رقيقة في السنة الثالثة في ملية اعلام
سيف:اخو بتول في الرضاعة و ابن عمتها يعيش في امريكا وسيم للغاية ملحوظة هيظهر بعدين شوية
هناك مزيد من الشخصيات سنتعرف عليه في احداث القصة تبدأ قصتنا باستيقاظ بطلتنا بتول من نومها علي صوت زقزقة العصافير ثم اتخذخت حمامها اليومي و ارتدت هذا👇
مع طرحة مزيجة باللونين الابيض و الاحمر ذهبت الي والدتها
هالة الام:صباح الخير تولا
بتول:صباح الخير يا ست الكل
هالة:علي فين العزم
بتول:هدور علي شغل
هالة بضيق:تاني الموضوع ده يا بنتي نفسي اعرف عايزة تشتغلي ليه حتي انت عندك عربية و احنا مش محتاجين انك تشتغلي
بتول: ماما قلتلك خمسين مره قبل كده اني مش اتخرجت من هندسة علي الفاضي و انا عايزة اشتغل و اعتمد علي نفسي
هالة علي مضض:ماشي
بتول:ادعيلي يا ماما
هالة:ربنا ينولك الي في بالك
بتول:الا صحيح يا حجة هو بابا فين
هالة:في الشغل يا حبيبتي
بتول:اها
هالة: يلا عشان تفطري
بتول:ماشي
في شركة محمد السيوفي
ينزل شاب من سيارته الفارهة و يدخل داخل الشركة يحيه جميع الموظفين و يسمع همهمات و مغازلات الفتيات عليه و يزداد ثقة و غرور و يدلف الي مكتبه قبل دخوله الي مكتبه تحيه السكرتيرة الخاصة به التي ترتدي ملابس تظهر اكثر مما تسطر
ماهي بدلع:نورت يا اسر بيه
اسر بغرور:شكرا
ثم يتركها و يدخل الي مكتبه و يرحب به صديقه احمد
احمد بابتسامة:ازيك يا اسر
اسر بنفس الابتسامة:وحشني يا ابو حميد
احمد:احنا محتاجين موظفين كتير جدا و منهم مهندسين ديكور
اسر:نزل اعلان في الجرنال و طلب وظايف فيه
احمد:ماشي يا اسر انا همشي عشان الحق اكلم صاحب الجرنال للاعلان
في مكان اخر حيث توجد بطلتنا
رئيس العمل:اسف مش هينفع تتعيني صحيح انت السي في بتاعك هايل بس معندناش مكان فاضي في الشركة
خرجت بتول بخيبة امل كبيرة حيث انها لم تحصل علي الوظيفة
اخذت تدور و تبحث عن وظيفة طوال النهار لكنها لم تجد حيث وجددت نفس الرد اسف مش هينفع تتعيني صحيح انت السي في بتاعم هايل بس معندناش مكان فاضي في الشركة
رن هاتف بتول معلنا اتصال من ندي صديقتها
ندي: تولا وحشتيني
بتول بحزن:و انت كمان
ندي: مال صوتك يا بتول
بتول:مفيش حاجة
ندي: بتول انا اكتر واحدة عارفاكي طب انت زعلانة ليه
بتول بتنهيدة:عشان مش لاقية شغل
ندي بحزن لصديقتها:معلش ان شاء الله تلاقي
بتول: ان شاء الله
ندي محاولة تخفيف حزن صديقتها:بتول ايه رأيك نتقابل في كافيه(....) دلوقتي
بتول: ماشي هسبقك علي هناك لان قريبة منو
ندي: اوكشن يلا باي
بتول: باي
في شركة محمد السيوفي
احمد بتعب: انا تعبت يا اسر تعالي نخرج
اسر:و انا كمان تعالي نروح كافيه(...)
احمد:ماشي يلا
في الكافيه الذي ستتقابل فيه بتول و ندي
ندي:روقي كده و ان شاء الله تلاقي شغل
بتول:ان شاء الله
اعلن هاتف بتول عن اتصال من والدتها
هالة بقلق:اتأخرتي كده ليه بتول
بتول:اصل انا مع ندي بره
هالة:طب يلا تعالي عشان ابوكي جيه و مستنيكي علي الغدة
بتول:حاضر جاية
اغلقت بتول مع والدتها و تركت الهاتف علي الطاولة
بتول:يلا يا ندوش عشان ماما و بابا مستنيني
ندي:اوك يلا
خرجت كلا من ندي و بتول الي الخارج
بتول:اوبس نسيت موبايلي جوه انا داخلة اجيبه و جيالك
ندي: اوك
ذهبت بتول لتحضر الهاتف و هي ذاهبة من الكافيه اصطدمت بشخص
بتول: انا اسفة
اسر بعصبية: انت عامية مش تفتحي
بتول:انا قلت انا اسفة الله
اسر بزعيق:انت واحدة غبية ماشية و مش واخدة بالك
احمد محاولا تلطيف الاجواء:اهدي يا اسر خلاص مش كده
اسر بعصبية:اهدي و انا اودامي واحد غبية
بتول بزعيق:انا قلت انا اسفة و بعدين مفيش حد هنا غبي الا انت و ابعد عني السعادي عشان عفاريت الدنيا كلها بتنططت في وشي
اسر بعصبية:يعني هتعملي ايه
بتول بعصبية زقتو :و قالتلو انا ماشية انا لسه هتخانق
خرجت بتول و علي وجهها علامات الضيق
و شاهدتتها صديقتها ندي
ندي:مالك يا بتول و اتأخرتي جوة كده ليه
بتول: اركبي و انا هقولك في الطريق
قصت بتول علي ندي ما حدث في الداخل
ندي بضحك:هههههههه يخربيت جرأتك انا لو مكانك كنت قعدت اعيط
بتول:ما عاش و لا كان الي يخليني اعيط
نعود ثانيتا للكافيه حيث كان يجلس اسر و احمد
اسر بضيق:انا بنت ال.... تعمل فيا كده
نعود للكفايه
احمد بضحك:ههههه البت ديه مزة
اسر:هو ده الي همك في الموضوع كله بس اقسم بالله لو شوفتها تاني لهتكون حفرت قبرها بإيدها
احمد:خلاص يقي فُكك
اسر:لا مش هفكني الا لما اشوفها تاني
عادت بتول الي البيت
بتول:ازيك يا ماما هو تيفا جيه
هالة: اه جيه ياختي انا حسة انك دُرتي مش بنتي ة بعدين ايه تيفا ديه ده ابوكي
جاء الاب علي صوت زوجته و ابنته
الاب مصطفي: ملكيش دعوة يا هالة بدلعوتي بتول
بتول:😝😝
هالة:بقي يا ينت مصطفي بطلعي لسانك ليا
مصطفي:المهم عملتي ايه النهاردة
قصت بتول مل ما حدث معها في اليوم حتي المشاجرة بينها هي و اسر
مصطفي:بعد كده ابقي خلي بالك
بتول: حاضر
هالة يلا عشان الغدة
جري هذا اليوم بأحداثه و اتي اليوم الثاني محمل بمفاجأت كثيرة
اليوم الثاني محمل بمفاجأت كثيرة
استيقظت بتول علي صوت ندي العالي
ندي بصوت عالي:تولا اصحي بسرعة لقيتلك شغل
انتفضت بتول و قالت:بجد يا ندوش
ندي:اه والله اهو حتي في الجرنال يلا قومي البسي عشان تروحي
بتول:طيارة هخلص بسرعة
اخذت بتول حمامها سريعا و خرجت و هي ترتدي هذا👇
http://forums.egyptladies.org/imagey/img_1455250309_922.jpg
و ارتدت طرحة باللون الابيض
بتول:ايه رأيك فيا يا ندي
ندي يإعجاب:قمر يا قلبي
بتول: بجد
ندي:اه والله يلا بقي عشان متتأخريش
خرجت من غرفتها
بتول:ماما ادعيلي اتقبل في الشغل ده
هالة:يا رب يا حبيبتي
ذهبت بتول الي مقر العمل
بتول:السلام عليكم انا جاية عشان وظيفة مهندسة الديكور
موظفة الاستقبال:اوك اتفضلي املي الاستمارة و استني دورك بعد كده خُشي للنائب المدير
بالفعل قامت بتول بإملاء الاستمارة و اخذت تنطزر دورها
موظفة الاستقبال:انسة بتول يلا دورك جيه
ذهبت بتول لغرفة المدير الغامض طرقت طرقتين خفيفة ثم سمعت صوت نائب المدير الاجش
نائب المدير بصوت اجش:اتفضل
دخلت بتول و جدت المدير يطلع في اوراقه
بتول:السلام عليكم
نائب المدير و هو علي حاله:عليكم السلام
بتول:لو سمحت انا جيت عشان المقابلة
رفع نائب المدير و جهه و كانت صدمة بالنسبة لهم
بتول و نائب المدير بصدمة و في نفس واحد:انت/انتي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

سامبوك

هناك حقيقة مثبتة منذ زمن طويل وهي أن المحتوى المقروء لصفحة ما سيلهي القارئ عن التركيز على الشكل الخارجي للنص أو شكل توضع الفقرات في.الصفحة التي يقرأها. ولذلك يتم استخدام طريقة لوريم إيبسوم لأنها تعطي توزيعاَ طبيعياَ -إلى حد ما- للأحرف عوضاً عن استخدام "هنا يوجد محتوى نصي، هنا يوجد محتوى نصي" فتجعلها تبدو (أي الأحرف) وكأنها نص مقروء




تعليقات

اتصل بنا

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *