Home Ads

السبت، 25 يوليو 2020

الحلقه الاولي من كبريائي اسلوب حياتي بقلم منة وليد


الحلقه الثانية


كان جالس بملل يتصفح مواقع الانترنت حتي قرر الذهاب ل ريما في غرفتها لكنه لم يجدهاا..

عمر:ماماا
دينا:نعم يا حبيبي
عمر:امال فين ريما
دينا:خرجت مع جومانا
عمر ببلاهه:جومانا
دينا :اه جومانا...
عمر:ماماا..ااا...انا عروح البس عشان اوصلهم
دينا بخبث:يا سلاام...ما ياما ريما خرجت لوحدها وانت معبرتهاش
عمر بتوتر:ماهوو الوقت اتأهر خالص..وبعدين بلاش اروح يعني..
دينا:لا يا حبيبي ..روح يلا ..
__________________________________________________________
في شركة رفعت العدوي......

يوسف:ما تيجي نخرج
جاسر:لا ورانا شغل
يوسف:لا ما كلوا خلص اهو
جاسر:يا يوسف انا هلكان عشان الشغل كان كتير انهردة ...
يوسف:ياباي علي غتاتك ...قووم يااض بقي ....تعالي نخرج في اي مول كده و نقضيها انهردة و لعلمك هنروح اسكندرية وهنقعد كام يوم
جاسر:نععم
يوسف:مفيش نقاش ..يلااااا علي اسكندرية جري
جاسر:اووف..طيب
_____________________________________________________________
المديرة:انتي مرفووده
نور بكبرياء:بس انا معملتش حاجة اصلا
المديرة:كمان بتتكلمي بطريقة بجحة..من دلوقتي برة المدرسة و مش عايزة اشوف وشك تاني ...!!
نور ببرود:اوك

ملحوظة ...(كل ده عشان واحد من اكبر رجال الاعمال في مصر..وطبعا لازم ياخد حقة تالت و متلت ...ده بقي النظام في مصر خلاص....)
______________________________________________________
في المول ..

جومانا:يوووه..انا تعبت بقي يا ريما ..خلينا نروح
ريما بمرح:نروح ايه ..ده لسه بدري يا شيخة حرام عليكي

قطعهم دخول عمر و هو ينهج ... ...

ريما:عمر
عمر :ازيك يا جومانا
جومانا بعدم اهتمام:...............

اكمل عمر بحرج
.عمر:لفيت عليكوا المول كلوا...خلصتوا ولا لسه..
ريما:يعني شوية ....

صمتوا لوهلة ثم فجأة وكز عمر يد ريما و نظر لها نظرة بمعني "اذهبي"

ريما:طب..اااا..انا في حاجة عجبتني في المحل ده ...هروح اشوف واجي
جومانا:جاية معاكي يا ري...........
قطعها عمر:استني يا جومانا عايزك ...
__________________________________________________________
كانت تمشي و عي تضحك علي حال جومانا ...طانت تضحك بسدة لكنها لم تلاحظ ابدا الرجل الذي امامها ...فاصتمدت به......

...........:مش تحاسبي ..اوبااا..
ريما:انا اسفة...مخدتش بالي
............:لا متتأسفيش ...انا يوسف
ريما بعفوية:وانا ريما
يوسف بإبتسامه:اتشرفت بمعرفتك
ريما:انا اكتر

قطعهم دخول شخص مفاجئ.....
يوسف:هاا يا جاسر لقيت اللي قولتلك عليه
جاسر:اه ..ممكن نمشي
يوسف بإبتسامه:اه طبعا ...ده جاسر يا ريما..دي ريما يا جاسر..
جاسر بعدم اهتمام:اها .اهلا
ريما بإبتسامه :اهلا...طيب..اا..فرصة سعيدة..
يوسف:انا اسعد ....................
___________________________________________________________
عمر:يا جومانا انا بحبك والله العظيم
جومانا بجرأة و كبرياء:يوووه..نفس الحوار...وانا مش بحبك ..فهمتني...مش بحبك ..بعتبرك زي اخويا و عمرك ما هتبقي غير كده..
ثم تابعت بكبرياء:فهمت

عمر بأسي (فقد سأم من محايلاته لكي يقنع جومانا ان تتزوجه..فهو يراها حبيبته و زوجته)..
:ماشي يا جومانا..ماشي ..

ريما:انا جييت ..
جومانا :مالك رايقة كده ..

نظرت لها ريما بمعني "هقولك بعدين"...

عمر:طب يلا نمشي بقي
ريما:يلاا
جومانا:يلا سلام بقي يا ريما
كان سيتكام عمر ولكن سبقته ريما
ريما:نعم..يلا يا جومانا بلاش هبل
جومانا بعند:قولت لا...هروح لوحدي..مش محتاجة حد يوصلني
ريما :ماشي يا جومانا..انتي حرة ..باي..
جومانا:باي
_____________________________________________________

وصلت نور لبيتها لترن الجرس ...وتفتح امها......

مروة:ايه ده..ايه اللي رجعك بدري
نور:................
مروة:اوعي يا نور يكون...........
نور:تخ يا ماما
مروة:تااني ..قصدي عاشر...يا بنتي احنا لفينا مدارس اسكندرية كلها يا بنتي ..مش ليه لازمة كبرائك في المدارس يا نور..هنعمل ايه دلوقتي ..
نور:معرفش ..هي جت كده وخلاص..بس المرادي مس انا اللي غلطانة
مروة:طب اقعدي احكيلي
___________________________________________________________

في عربة يوسف.........
جاسر:انت كل يوم ببنت جديدة يا اخي..
يوسف:فكها بقي يا ماان
جاسر:ومين ريما دي كمان..؟
يوسف ببلاهه:لا ريما دي حاجة تانية
جاسر: وربنا..طيب..هنبات فين دلوقتي يا فالح
يوسف:عندي شالية في اسكندرية هنروح عنده و خلاص
جاسر:طيب
____________________________________________________
دلفت جومانا بيتها لتجد امها و اختها جالسين.....
جومانا:ايه ده هو في اجتماع ولا ايه
نور و مروة:...................
جومانا :اه فهمت...اتطردتي تاني يا نور
نور :اهااا
جومانا:يا برودك ....ماما انا مس مستحملة و هدخل اغير.......
_______________________________________________________
علي سفرة الطعام في بيت رفعت العدوي..

سارة:ماما هو فين ايدو
ناهد: مش جاي انهردة
سارة:ليه
ناهد:سافر الاسكندرية يومين مع يوسف
رفعت بغضب:نععم ..ومقاليش!!؟..طب و الشغل ..
ناهد :اهدي يا رفعت ..يوسف هو اللي خده بالعافية و قولوا يومين مش هيأثروا..
رفعت:اوووف...طيب ......

اما سارة كانت في عالم اخر ...كانت تفكر في هذا الذي يسمي ب يوسف...كم ستضل تحبه و هو لا يشعر بها..كم ستضل تتعذب هكذا..امكتوب لها العذاب طوال عمرها!!!!

قطعهم دخول ادهم ...
ادهم:صباح الخير
ناهد:قول مساء الخير يا استاذ
رفعت :ما تسبيه يا ناهد يصحي وقت ما يعوز
ادهم:بابا حبيبي اللي دايما ناصفني ..
سارة بملل:انا طالعة
______________________________________________________________
غيرت ملابسها و جلست لتتهاتف مع ريما..

جومانا:قوليلي بقي عملتي ايه لما سبتيني مع عمر
ريما:الناس بتقول ازيك عاملة ايه..لكن انتي..الله اكبر عليكي
جومانا:هههههه..اخلصي بقي

سردت ريما ل جومانا ما حدث بالتفصيل ..
جومانا:غبية..غبية و هتفضلي غبية ....الرجالة دول هما مصدر القرف في حياتنا....والله ..كلهم مقرفين
ريما:والله يا جومانا انتي فاهمة غلط مش عشان
ابوكي كان وحش يبقي كل.........
قاطعطها جومانا بغضب:بس ماقوليش ابويا ....الراجل اللي سابني وانا طفلة ميبقاش ابويا...الراجل اللي هرب ميبقاش ابويا..الراجل اللي ساب البيت ميبقاش ابويا...اللي ساب امي لوحدها مش ابويا...اللي سبها من غير مصاريف ..مش ابويا يا ريما..مش ابويا.....
ريما:طب خلاص اهدي..انا اسفة ...عملتي ايه مع عمر
جومانا ببرود:زلا حاجة ...نفس الحوار
ريما:بردو يا جومانا مش هتحني عليه...
جومانا:ريما ..كفاية بقي ..عشان عايزة انام اصلا....
ريما:طيب يا حبيبتي..يلا باي
جومانا:باي............

كانت ستخرج جومانا لكي تشرب ..لكن لحظة ...سمعت امها تحدث نفسها ....

مروة بدموع:اعمل ايه دلوقتي يا ربي...نور كل شوية تطرد من مدرسة ..مبقاش في مدارس خلاص ...في اسكندرية كلها..الا المدارس اللي بالااف..وانا مش قدها...احنا عايشين علي معاشي و بس..والعيال بيكبروا...وانا مبقاش حيلتي حاجة....يااااااااا رب

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

سامبوك

هناك حقيقة مثبتة منذ زمن طويل وهي أن المحتوى المقروء لصفحة ما سيلهي القارئ عن التركيز على الشكل الخارجي للنص أو شكل توضع الفقرات في.الصفحة التي يقرأها. ولذلك يتم استخدام طريقة لوريم إيبسوم لأنها تعطي توزيعاَ طبيعياَ -إلى حد ما- للأحرف عوضاً عن استخدام "هنا يوجد محتوى نصي، هنا يوجد محتوى نصي" فتجعلها تبدو (أي الأحرف) وكأنها نص مقروء




تعليقات

اتصل بنا

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *